Οι βάτες που είχαν την τιμητική τους την δεκαετία του 1980 δεν είναι απλά μια – κάπως ξεπερασμένη- fashion λεπτομέρεια. Σηματοδοτούν αλλαγές που σχεδόν πάντα έχουν να κάνουν με τη γυναικεία χειραφέτηση.

Τα 80’ς κάνουν  big comeback στη μόδα και φυσικά μαζί με τα neon, τα λαμέ και τα animal prints ετοιμαστείτε για βάτες.

Γυρνώντας πίσω στο χρόνο,  πρώτο έκαναν την εμφάνισή τους σαν ένα ακόμα προστατευτικό layer των Αμερικανών football players στα τέλη του 19ου αιώνα. Τη θέση τους στη γυναικεία  γκαρνταρόμπα την βρήκαν τη δεκαετία του 1930 χάρη σε δυο διάσημους σχεδιαστές.

Η Elsa Schiaparelli που λάτρευε να πειραματίζεται με τη γυναικεία σιλουέτα στις μοναδικές της δημιουργίες ήταν η πρώτη που πρόσθεσε βάτες σε γυναικεία σακάκια κάνοντας την αρχή σε αυτό που θα ακολουθούσε την δεκαετία του ‘40 και την εποχή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου όταν λόγω πολέμου οι γυναίκες μπήκαν για πρώτη φορά δυναμικά σε έως τότε ανδροκρατούμενους εργασιακούς χώρους.
 



Ιέρεια της βάτας τότε,  κάτω από την στιλιστική μπαγκέτα του διάσημου σχεδιαστή του Hollywood Adrian, δεν ήταν άλλη από τη Joan Crawford. Οι δυναμικοί της ώμοι τονισμένοι πάντα με βάτες ξεκίνησαν από την ταινία Letty Lynton του 1932 και έφτασαν στο αποκορύφωμά τους το 1945 και την ταινία Mildred Pierce. Εκεί η Crawford υποδύεται μια δυναμική γυναίκα που όταν την εγκαταλείπει ο άντρας της δημιουργεί από το τίποτα μια οικονομική αυτοκρατορία και μεγαλώνει μόνη της τις δυο κόρες της. Σημειολογικά η επιλογή της «αντρικής» σιλουέτας με τονισμένους με βάτες  ώμους  αντανακλά τον  δυναμισμό της και τη γυναικεία χειραφέτηση ακριβώς στα μέσα της δεκαετίας του 40 που όπως είπαμε παραπάνω οι γυναίκες ξεκίνησαν να μπαίνουν δυναμικά στον εργασιακό τομέα και χρειάζονταν ρούχα πιο πρακτικά, πιο αυστηρά, ταιριαστά σε ένα έως τότε ανδροκρατούμενο περιβάλλον.

 
 
Και μετά ήρθαν τα απόλυτα θηλυκά  50’ς και το New Look by  Dior. Φουρό, παστέλ, kitten heels, γαντάκια, πέρλες  και twin sets. H εύθραυστη γυναικεία σιλουέτα, το «καλό»  κορίτσι, η άψογη μητέρα και νοικοκυρά,  η Stepford Wife.



Οι βάτες κρύφτηκαν στο χρονοντούλαπο και θα πέρναγαν τουλάχιστον 3 δεκαετίας για να ξανακάνουν την εμφάνισή τους σε άλλη μια στιγμή της ιστορίας που σηματοδοτήθηκε από την γυναικεία χειραφέτηση: αρχές των 80’s η Margaret Thatcher γίνεται η πρώτη γυναίκα  πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου. Αναλαμβάνει έναν παραδοσιακά αντρικό ρόλο, απομακρύνεται από τη θηλυκότητά της, αφομοιώνεται με το Υπουργικό της συμβούλιο που αποτελείται εξ ολοκλήρου από άντρες. Με ποιόν τρόπο; πρώτα απ όλα με την ίδια της την εικόνα. Αυστηρά ταγιέρ με τονισμένους ώμους. Την ίδια δεκαετία οι baby boomers οι  γυναίκες που αναλαμβάνουν όλο και πιο υψηλές  θέσεις σε παντοδύναμες πολυεθνικές  ακολουθούν το παράδειγμά της. Οι βάτες επιστρέφουν πιο δυναμικά από ποτέ.
 
 

Από τα κορίτσια του σχολείου, έως τις “λιονταρίνες” της Wall Street και από την Joan Collins στη Δυναστεία έως τη Grace Jones στη μουσική σκηνή το motto όσο αφορά τη βάτα,  είναι more is more, the bigger the better, μια εικόνα απόλυτα συνδεδεμένη με την άκρως δυναμική, οικονομικά ανεξάρτητη, πετυχημένη και δυνατή γυναίκα.

  

Και φτάνουμε στο σήμερα. Στις πασαρέλες των F/W 2018 αλλά και SS 2019  κυριαρχεί η βάτα στα ντεφιλέ των Tom Ford, Miu Miu, Balmain, Saint Laurent, Gareth Pugh κλπ. Στην επιστροφή τους πρωτοστατεί ο Demna Gvasalia που βρίσκεται στο τιμόνι του οίκου Balenciaga.
 

 
Για άλλη μια φορά η επιστροφή της βάτας έρχεται σε πλήρη ευθυγράμμιση με μια σημαντική στιγμή της ιστορίας όσο αφορά τις γυναίκες: παντοδύναμοι παραγωγοί, διάσημοι ηθοποιοί, σεβαστοί σκηνοθέτες βρίσκονται αντιμέτωποι με κατηγορίες παρενόχλησης  και στην καλύτερη περίπτωση καταστρέφεται η καριέρα τους, ενώ στη χειρότερη αντιμετωπίζουν ακόμα και ποινές φυλάκισης, μαθαίνοντας για τα καλά το μάθημά τους. Το κίνημα #metoo δυναμώνει όλο και περισσότερο, βάζοντας επιτέλους  τα πράγματα στη θέση τους. Πόσο τυχαίο  μπορεί να είναι αυτό;











πηγη:beautyblog